آیا تابهحال لغت عرشه فلزی یا عرشه فولادی را شنیدهاید و از خود پرسیدهاید که درواقع به چه معناست؟
ممکن است شما یک مجموعه از برنامهها بهمنظور کار بر روی عرشه فولادی داشته باشید و نیاز داشته باشید که در مورد آن بیشتر یاد بگیرید. ما تمام موارد پایهای آن را در این مقاله پوشش میدهیم. در شرکت ایستا بنای راسخ، ما اجرای عرشه فولادی را به مدت 10 سال فراهم کردهایم. هدف ما پاسخ بهتمامی سؤالات مشتریهایمان از موارد ساده تا موارد پیچیده است؛ بنابراین، بگذارید با تعریف سقف عرشه فولادی شروع کنیم.
در این مقاله ما موارد زیر را پوشش میدهیم:
از انواع سقفها در سازه های فلزی، سقف عرشه فولادی (Metal Deck) است. این نوع سقفها برای اولینبار در سال ۱۸۲۰ میلادی توسط هنری پالمر با کنگرهای نمودن ورقهای گالوانیزه بهعنوان قالب درجا مورداستفاده قرار گرفت.
عرشه فولادی یک ورقه بندی فلزی موجدار است که بهعنوان عرشه سقف سازهای و یا عرشه کف کامپوزیت استفاده میشود. این عرشه توسط تیرهای فولادی و تیرچهها حمایت میشود. هدف از اجرای عرشه فولادی فراهمکردن یکلایهٔ عایق سقف یا فراهمکردن یک پیوستگی با بتن بهمنظور ایجاد سقف مرکب عرشه فولادی است.
سیستم این سقفها از چهار جزء اصلی ورق عرشه فولادی فرم شده، گلمیخها، شبکه آرماتور و بتن تشکیل شده است. وجه تمایز سقفهای عرشه فولادی بر انواع دیگر سقفها، سبک بودن، اجرای سریع و اقتصادی بودن آن است.
عرشه فولادی نسبت مقاومت به وزن بالایی دارد که هزینههای کنترل مواد و نصب آنها را کاهش میدهد. این یک محصول ایدئال برای ساخت ساختمان های چندین طبقه است. این یک پلتفرم عالی برای سقف و یا کف بتنی است.
چندین نام برای عرشه فولادی وجود دارند اما همه آنها یک معنا میدهند؛ بنابراین اگر شما این اصطلاحها را شنیدید معنی آنها را میدانید.
عرشه فلزی تنها یک نامی از عرشه فولادی است. در جایی آن را به اسم عرشه فولادی صدا میکنند و در جایی دیگر آن را به اسم عرشه فلزی میشناسند. یک تعریف جایگزین وجود دارد که به معنی نصب فولادی نیست. یک محصول متفاوت وجود دارد که به اسم STEELDECK است که میتواند بهعنوان یک وسیله قابلحمل و یا سیستم سکوی کار قابلحمل اقتصادی، مورداستفاده قرار گیرد.
عرشه Q ، عرشهٔ فلزی اصلی اختراع شده توسط شرکت HH REBERTSON در سال 1960 است. این سقف مرکب عرشه به اسم Q LOCK FLOOR بود و در عمقهای 2 و 3 اینچ قابلدسترس بود. این نوع سکوبندی امروزه در دسترس نیست وقتی که مردم برای آن تقاضا میکنند، معمولاً بهصورت یک اصطلاح کلی برای عرشه فولادی میباشد.
عرشه تابهای یک مدل فلز درجا کار گذاشته شده است که از دهه 40 تا دههٔ 60 قرن 19 میلادی مورداستفاده قرار میگرفت. زمانی که مردم به دنبال این نوع عرشه هستند، منظور آنها همان عرشه فولادی میباشد.
عرشه فولادی دو کاربرد اصلی دارد: عرشه فولادی سقف سازهای و عرشه فولادی مرکب طبقات. این برای هر دو کاربرد عالی عمل میکند چرا که نسبت مقاومت به وزن بالایی دارد که هم ارزان هستند و هم نصب آسانی دارند.
عرشه فلزی سقف یک صفحهٔ فلزی موجدار است که برای درخواست سقف سازی مورداستفاده قرار میگیرد. این عرشهها بر روی تیرچههای فولادی و یا تیرهای فولادی نصب میشود و یک سکوی بادوام برای نصب مواد سقف سازی، عایقکاری، لایه ضد آب سقف و بتن سبکوزن را فراهم میکند. عرشهها توسط جوشکاری، بستهای مکانیکی یا پیچیدن ورقههای فلزی، به فولاد پیچ میشود.
عرشه سقف، یک سطح صاف بدون نقاط برجستگی است و برای ریخته شدن بتن ساختمانی بر روی آن، طراحی نشده است. اگر شما به بتن ساختمانی و یک سیستم عرشه طبقه مرکب میخواهید، شما نیاز به عرشه فولادی خواهید داشت.
عرشه فلزی کف طبقات یک صفحهٔ فلزی موجدار است که در مورد درخواستهای کف طبقات استفاده میشود. این عرشهها بر روی تیرچهها یا تیرهای فولادی نصب شده و بتن مرطوب را حمایت میکند.
برجستگیهایی در تیغههای عمودی عرشه وجود دارد که با دال بتنی پیوستگی دارد. زمانی که بتن عملآوری میشود، به یک عرشهٔ کف مرکب تبدیل شده که مقاومت کف طبقه را بدون اضافهکردن وزن آن، افزایش میدهد.
دو نوع رایج مقطع عرشه فولادی سقف که بهراحتی قابلدسترس هستند، عرشههای B و N هستند. همچنین دو نوع دیگر از مقاطع عرشه سقف فلزی نیز وجود دارد: انواع A و انواع F. این دو نوع در پروژههای ساختوساز کمتر رایج هستند و بهآسانی قابلدسترس نیستند.
این رایجترین نوع عرشه فولادی سقف است. کاربرد اصلی آن فراهمکردن یک سیستم ساخت سقف است. این عرشه برای دهانههای کمتر از 10 فوت استفاده میشود. این مورد به سبکی درجه 22 و سنگینی درجه 16، موجود است. عرشه B 1.5 اینچ عمق و 36 اینچ پهنا دارد.
عرشه B
این نوع از عرشه فلزی سقف زمانی که شما دهانهٔ بزرگتر از 10 فوت دارید، استفاده میشود. نوع N سکوی سقف به سبکی درجه 22 و سنگینی درجهٔ 16 موجود است. عمق آن 3 اینچ و عرض آن 24 اینچ است.
این جدیدترین نوع عرشه فلزی سقف است. این عرشه شباهت زیادی به عرشه نوع N دارد؛ اما دو تفاوت مهم وجود دارد.HSN3 دارای عرض 32 اینچ است که زمان کمتری برای نصب دارد. تیغهها همچنین دارای زوایای بیشتری هستند که این عمل بریدن ورقهها را از بندیلها (دستههای ورق) آسانتر میکند.
درست مشابه عرشه N این عرشه همچنین زمانی استفاده میشود که یک دهنه بزرگتر از 10 فوت دارید. نوع hsn3 عرشه سقفی، به سبکی درجهٔ 22 و سنگینی درجه 16 موجود است. این نوع 3 اینچ عمق و 32 اینچ پهنا دارد.
عرشه نوع A یک نوع قدیمیتر از عرشه سقف فلزی است. این صفحه دارای عمق 1.5 اینچ و پهنای 36 اینچ است. فضای بین تیغه، تنها 1 اینچ است که بهخاطر همین موضوع بهعنوان تیغه باریک شناخته میشود. در مقابل، فضای بین تیغهها در نوع عرشه B 2.5 اینچ است. فضای باریک بین تیغهها، سکوی نوع A را به یک صفحه ضعیف تبدیل میکند این نوع از صفحه عمدتاً در تعمیر و یا سرهمبندیکردن، زمانی که سعی دارید عرشهٔ فلزی موجود را به ساختمان قدیمیتر متصل کنید، استفاده میشود.
عرشه نوع F دارای عمق 1.5 اینچ، عرض 36 اینچ است. این یک عرشه سقفی فلزی تیغه میانی است. فضای بین تیغهها 1.875 اینچ است که باریکتر از مدل B است؛ اما عریضتر از عرشهٔ A است. این عرشه قدرت بیشتری از نوع عرشه A دارد، هرچند، عرشه B یک صفحه قویتر است. عرشه نوع F اغلب برای کارهای تعمیراتی، جایی که عرشهٔ موجود برای ساختمانهای قدیمی بکار گرفته میشود، مورداستفاده قرار میگیرد.
سه مقطع از این نوع عرشهها وجود دارد که بهآسانی در دسترس هستند. در عمقهای 1.5-2-3 اینچی. تفاوت اصلی بین این سه، مقاومت صفحات است. صفحات عمیقتر مقاومت بیشتری خواهند داشت. برای مثال، نوع 3 اینچی از نوع 1.5 اینچی قویتر خواهد بود.
قالب b-36 میتواند ضخامت قالب بتنی را تا 3.5 اینچ در عمق و 7.5 اینچ در ارتفاع اختصاص دهد. این عرشه در شرایط دهنه کوتاه استفاده میشود. این عرشه کف به سبکی درجه 22 و سنگینی درجه 16 موجود است. قالب b-36 دارای عمق 1.5 اینچ و عرض 36 اینچ است.
قالب w2-36 میتواند ضخامت دال را تا اندازه 4 اینچ در عمق و تا 8 اینچ در ارتفاع، تطبیق دهد. این قالب از قالب B-36 قویتر است اما بهاندازهٔ w3-36 مستحکم نیست. این قالب در سبکی درجه 22 و سنگینی درجه 16 موجود است. w2-36 دارای عمق 2 اینچ و عرض 36 اینچ است.
قالب w3-36 میتواند ضخامت دال بتنی را تا اندازهٔ 5 اینچ در عمق و تا 9 اینچ در ارتفاع، تطبیق دهد. این قالب قویترین قالب عرشه فلزی کف است. این قالب در سبکی درجه 22 و سنگینی درجه 16 موجود است.w3-36 دارای عمق 3 اینچ و پهنای 36 اینچ است.
سیستم این سقفها از چهار جزء اصلی ورق عرشه فولادی فرم شده، گلمیخها، شبکه آرماتور و بتن تشکیل شده است. وجه تمایز سقفهای عرشه فولادی بر انواع دیگر سقفها، سبک بودن، اجرای سریع و اقتصادی بودن آن است.
روند اجرای این سقفها از فرم دادن ورقهای گالوانیزه توسط دستگاههای فرمینگ – Roll Forming – و به شکل ذوزنقهای شروع میشود. وجود کنگرههای استاندارد روی سطح ورق عرشه موجب درگیری بهتر بتن و صفحات گالوانیزه ورق عرشه شده که این عامل منجر به عملکرد مرکب بتن و ورقهای عرشه میگردد. وجود شیارهای پیوسته طولی نیز در ورق موجب جلوگیری از کمانش موضعی ورق در هنگام بتنریزی میگردد.
این ورقها علاوه بر تحمل وزن بتن بهعنوان قالب درجا، با عملکرد مرکب با بتن، نقش سازهای سقف صلب در انتقال بارهای ثقلی و جانبی به سیستم سازه فلزی را بهخوبی ایفا مینماید. ضخامت ورق عرشه از ۰٫۷ تا ۱٫۲ میلیمتر بسته به کاربری و نحوه بارگذاری سقف تغییر میکند اما به طور معمول ضخامت ورق گالوانیزه استفاده شده در ورق عرشه ۰٫۸ میلیمتر است. گامهای متداول ورق عرشه ۶۵ و ۷۵ میلیمتر است.
گلمیخها از فولاد آلیاژی با درصد کربن پایین و طی فرایند فورج سرد تولید میشود. تولید به روش فورج سرد موجب افزایش دانسیته، یکنواخت شدن لایه های داخلی فولاد و سبب افزایش مقاومت کششی – Tensile Strength – و مقاومت تسلیم – Yield Strength – آن می گردد. اجرای صحیح گلمیخ ها در انتقال بارهای برشی سقف به سیستم سازه ی باربر فلزی بسیار حائز اهمیت می باشد.
امروزه گلمیخها بهوسیله دستگاه جوش قوس الکتریکی مخصوص این امر با نام اختصاری استاد ولدر – Stud Welder – اجرا میگردد. گلمیخها دارای قطر و ارتفاع متنوعی هستند که باتوجهبه نیروی برشی طراحی، ارتفاع گام ورق عرشه و ضخامت بتن تغییر میکند.
حداقل قطر گلمیخ ۱۹ میلیمتر و حداقل ارتفاع آن از روی گام بالای ورق در حدود ۴۰ میلیمتر است. وجود سرامیک خشک در هنگام جوش موجب تمرکز حوضچه مذاب در انتهای گلمیخ و عدم پاشش جوش به اطراف میگردد.
وجود برآمدگیهای روی ورق عرشه و درگیری بتن با آن موجب میشود که صفحات ورق عرشه نیروهای کششی سقف را تحمل کرده و نیازی به میلگرد کششی در سقف نمیباشد؛ لذا در اکثر مواقع تنها شبکه میلگرد حرارت و جمعشدگی بتن در سقف عرشه فولادی اجرا میگردد.
درصورتیکه طراحی سقف نیاز به شبکه آرماتور کششی را نیز لازم بداند باید ضوابط مربوط به میلگرد های کششی نیز رعایت گردد. علاوه بر شبکه آرماتور فوقانی، میلگرد حریق نیز مطابق با آیین نامه های مربوط به مقابله با آتش سوزی در گام های تحتانی ورق عرشه اجرا می گردد. میلگرد حریق یا آتش پاد بر اساس استاندارد های BS و SDI موجب تاخیر در تخریب سقف ناشی از آتش سوزی های گسترده می گردد.
قبل از بتنریزی، سطوح این سقفها باید عاری از هرگونه شیء و جسم اضافه باشد و سرامیکهای انتهای گلمیخهای نیز باید شکسته و از روی سقف جمعآوری گردد. حداقل رده بتن مورداستفاده در سقف C20 بوده و بهترین اسلامپ بتن سقف عرشه فولادی ۱۲ میباشد که این مقدار باید با اضافهکردن روانکننده – و نه افزایش آب – تأمین شود.
حداقل ارتفاع بتن از روی گام فوقانی ورق عرشه ۵۰ میلیمتر است و پوشش بتن روی گلمیخها نیز نباید از ۱۳ میلیمتر کمتر باشد.
کلیپ بتن ریزی سقف عرشه فولادی کارخانه پارسا فرتاک داده ویرا
شرکت ایستا بنای راسخ باتوجهبه سابقه طولانی در زمینه طراحی و اجرای سقفهای عرشه فولادی، آمادگی کامل خود جهت همکاری با کلیه ارگانها، مؤسسات و کارفرمایان عزیز در سراسر کشور را اعلام میدارد. تأمین کلیه مصالح این سقفها شامل ورقهای فرم شده، گلمیخ، میلگرد و بتن با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت را میتوانید از این مجموعه بخواهید.
امروزه به دلیل اهمیت سرعت اجرای پروژهها، ساخت سقفهای عرشه فولادی (متال دک) در بین کارفرمایان اولویت انتخاب هستند.
مزایای اجرای سقف عرشه فولادی
۱- سرعت بسیار مناسب اجرای سقف عرشه فولادی در مقایسه با سایر سقفها.
۲- عدم وجود شمع و نگهدارنده در زیر سقف که باعث موازیکاری در فرایند اجرا میشود.
۳- تأثیر در کاهش وزن سازه فلزی (بیشتر شدن فاصله تیرهای فرعی).
۴- یکپارچه شدن سقف و سازه ساختمان.
۵- سایر مزایای دیگر
مراحل ساخت سقفهای عرشه فولادی:
استاندارد جامع اجرای سقف عرشه فولادی برای کاربریهای صنعتی در سال ۱۹۳۹ میلادی بهوسیله انستیتو سقف فولادی – SDI – تدوین گردیده اما استفاده جامع از این نوع سقف در صنعت ساختمان از اواخر ۱۹۸۰ میلادی بهعنوان سیستم نوپا و اقتصادی، موردتوجه شرکتهای معتبر ساختمانی در جهان قرار گرفت.
مدیران شرکت ایستا بنای راسخ در سالهای اخیر تعدادی زیادی از پروژهها را به روش سقف عرشه فولادی طراحی و اجرا نمودهاند که به پروژههایی نظیر: پروژه توسعه صادرات، پروژه مسکونی نیاوران، پروژه مسکونی ملیکا، پروژه تجاری سلتیس، پروژه گلبرگ و پروژههای دیگر.
شرکت ساختمانی ایستا بنای راسخ در نیمه اول سال ۹۴ توانست با سرعت بسیار مناسب اجرای سقف عرشه فولادی پارک فناوری پردیس به متراژ ۱۱۰۰۰ مترمربع را در مدت ۶۰ روز به پایان رساند.